Zcela jedinečný večer slibuje festivalové vystoupení Alexandra Melnikova. Odchovanec profesora Lva Naumova, žáka legendárního Heinricha Neuhause, na moskevské konzervatoři je pokračovatelem linie velkých ruských klavíristů, jakými byli Emil Gilels a Svjatoslav Richter, s nímž pojilo Melnikova dokonce osobní přátelství a umělecká spolupráce. Pro své nápadité dramaturgie jej mnozí považují za jednoho z nejoriginálnějších klavíristů současnosti. Je držitelem cen ze Soutěže Roberta Schumanna ve Cvikově a Soutěže královny Alžběty v Bruselu a pravidelně hostuje u nejlepších světových orchestrů jako Královský orchestr Concertgebouw, Orchestr lipského Gewandhausu nebo Philadelphia Orchestra. Jeho diskografii zdobí Cena Gramophone a nominace na Cenu Grammy za kompletní nahrávku Beethovenových houslových sonát, kterou natočil s Isabelle Faust. Celoživotní zájem o historicky poučenou interpretaci jej přivedl ke hře na historické klávesové nástroje a ke spolupráci s Freiburským barokním orchestrem a s Akademie für Alte Musik Berlin.
V rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného pozve posluchače na skutečnou cestu časem. Na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina bude připraveno pět klávesových nástrojů z různých historických období: dvoumanuálové barokní cembalo, dva kladívkové klavíry, francouzský romantický nástroj z dílny Ignaze Pleyela, proslulý svým měkkým zvukem, a moderní křídlo značky Steinway. Melnikov zahájí večer na cembalo, na které zahraje Chromatickou fantazii a fugu Johanna Sebastiana Bacha. S hudbou Carla Philippa Emanuela Bacha, Wolfganga Amadea Mozarta, Felixe Mendelssohna a Fryderyka Chopina se pak bude dále posouvat od kladívkových klavírů až k modernímu nástroji, na který skladbami Alexandra Skrjabina a Alfreda Schnittkeho originální koncert zakončí. Když tento program natočil pro vydavatelství harmonia mundi, kritik britského The Daily Telegraph Ivan Hewett popsal nahrávku jako „naprosto strhující“ a označil ji za „nejpoutavější věc, jakou v posledních měsících slyšel“. Alexander Melnikov žije od roku 2014 mimo Rusko a odmítá veškeré nabídky na koncertování ve své rodné zemi. Byl jedním z prvních ruských umělců, kteří otevřeně odsoudili vpád ruských vojsk na Ukrajinu.