Firkušného klavírní festival 2018
Šestý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného přinese mezi 22. listopadem a 2. prosincem šestici dramaturgicky výrazně profilovaných koncertů. Hned úvodní koncert rozšiřuje záběr festivalu, vystoupí totiž legenda jazzového klavíru Monty Alexander.
Piotr Anderszewski
Sobota 24. listopadu 2018, Rudolfinum
Ryzí umělec, i tak můžeme označit fenomenálního klavíristu Piotra Anderszewského. Okázalých gest ani virtuózních skladeb nevyužívá k povrchnímu efektu. „Umění je komunikace
a veřejný koncert je zázrak,“ říká Anderszewski. „Samotné noty však nejsou důležité. Podstatnější pro mě je, co se skrývá mezi notami a rovněž za nimi,“ vysvětluje. „Moje práce pianisty je interpretovat – vykládat. Proč skladatel napsal právě tento tón? Potřebuji rozumět momentu, který předcházel napsání noty.“ Snad i z těchto důvodů si pro pražský koncert vybral kontrast Variací Antona Weberna a Variací na Diabelliho valčík z pera Ludwiga van Beethovena. V úvodu koncertu zazní výběr z druhého dílu Bachova Dobře temperovaného klavíru.
- S. Bach: výběr z Dobře temperovaného klavíru (2. díl)
Anton Webern: Variace op. 27
Ludwig van Beethoven: Diabelliho variace
KBS Symphony Orchestra a Sunwoo Yekwon
Neděle 25. listopadu 2018, Rudolfinum
V roce 2014 byl Firkušného festival rozšířen o orchestrální koncert – stalo se tak u příležitosti oslav 25. výročí od pádu Berlínské zdi a konce komunistické nadvlády ve střední Evropě. Berlínská filharmonie tehdy pod taktovkou Sira Simona Rattla vedle Beethovenovy Deváté zařadila Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. Sólového partu se skvěle zhostil Ivo Kahánek. Také letošní ročník přináší takovéto orchestrální vykročení. Důvodem je možnost představit čerstvého vítěze slavné Van Cliburnovy klavírní soutěže, mladého Jihokorejce Sunwoo Yekwona. Ten se stal v historii prvním Korejcem, který vyhrál tuto prestižní americkou soutěž. Za doprovodu KBS Symphony Orchestra, který je řazen k nejlepším asijským orchestrům, zahraje Rachmaninovův třetí klavírní koncert.
- Dvořák: Karneval
- Rachmaninov: Klavírní koncert č. 3
- I. Čajkovskij: Symfonie č. 5 e moll op. 64
Grigorij Sokolov
Úterý 27. listopadu 2018, Rudolfinum
Grigorij Sokolov je svým zjevem, konstitucí i stylem považován za posledního klavíristu velké ruské éry. Není jiného umělce, který dokáže nasměřovat celou svou pozornost, ale i pozornost publika, do jedné jediné noty. O jedinečnosti svého přístupu přesvědčil při svém vystoupení na Firkušného festivalu před třemi lety. Tehdy učaroval obecenstvu i hudební kritice. Na připravovaný koncert zařadil Čtyři impromptus Franze Schuberta. První polovina programu je prozatím zahalena tajemstvím a zveřejněna bude pravděpodobně až krátce před jeho vystoupením. I to je součástí jeho charakteristiky – nechce narušit ono magické napětí, které vzniká přiměřenou dávkou tajemství. S tím ostatně koresponduje i atmosféra během samotného koncertu, kdy jsou světla v sále na přání klavíristy výrazně utlumena.
první polovina programu v jednání
Franz Schubert: 4 Impromptus, op. posth. 142, D 935
Miroslav Sekera
Čtvrtek 29. listopadu 2018, Rudolfinum
Česká klavírní scéna bude reprezentována Miroslavem Sekerou. Od doby, kdy si v Formanově Amadeovi zahrál mladého Mozarta, uplynulo téměř pětatřicet let. Tehdy byl vybrán, neboť znamenitě ovládal hru na klavír i housle. To mu vydrželo až do přijetí na Pražskou konzervatoř, kde se rozhodl výhradně pro klavírní dráhu. Mimořádné úspěchy dokládají správnost jeho rozhodnutí.
V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže Johannesa Brahmse v rakouském Portschachu. Už předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí. Návštěvníci Pražského jara mohou mít ještě v živé paměti jeho vystoupení s houslistou Josefem Špačkem, kdy si v rámci přídavku vyměnili nástroje a Sekera bravurně zahrál na housle. S obrovským úspěchem se setkal jeho sólový recitál před vyprodaným Rudolfinem v roce 2016. Kritička časopisu Harmonie o něm napsala: „Miroslav Sekera mne tento večer okouzlil vším, čím si přeji být po takovém typu koncertu okouzlena – excelentní technickou přípravou, soustředným výkonem od začátku do konce, pokorným projevem bez zbytečných pódiových afektů, ale především – hloubkou prožitku a porozumění každého díla, kterým přišel své publikum oslovit. Tečkou večera byly tři přídavky a dvojí standing ovation. Po sobotním koncertu pro mne jméno Miroslava Sekery nadobro zakotvilo v kategorii české hudební elity.“ Pro svůj debut na Firkušného festivalu sestavil mimořádně zajímavý program, ve kterém se publiku představí s nebývale širokým stylovým záběrem od děl Scarlattiho, přes virtuózní Smetanovy klavírní kusy, až po Debussyho impresionistické barvy.
Domenico Scarlatti: 6 sonát
Ludwig van Beethoven: Sonáta Es dur „Les Adieux“ op. 81a
Claude Debussy: Etuda „Pour les arpegèges composès“, Svit luny a Ostrov radosti
Robert Schumann: Dětské scény op. 15
- Smetana: Koncertní etuda „Na břehu mořském“, Přívětivá krajina, Macbeth a čarodějnice
Paul Lewis
Neděle 2. prosince 2018, Rudolfinum
Brit Paul Lewis dnes patří k nejrespektovanějším pianistům své generace a nejen v jeho zemi jej posluchači i kritici zbožňují. Lewisova cesta k hudbě byla naprosto intuitivní, netradiční a plná náhod. Ač v dětství uváděl své okolí v úžas klavírním preludováním, jeho řádné klavírní vzdělání začalo až ve čtrnácti letech, kdy si okolí povšimlo schopností pianisty–samouka. Později byl přijat na Guildhall School of Music v Londýně do třídy Joan Havillové. Tehdy také došlo k osobnímu setkání
s Alfredem Brendlem, u nějž se pak školil soukromě. Lewisovým osudovým skladatelem je Ludwig van Beethoven, kompletní nahrávka jeho sonát mu přinesla Gramophone Instrumental Award i cenu za desku roku v roce 2008. Na londýnských Proms provedl jako první pianista všech pět Beethovenových koncertů, jejichž nahrávka s Jiřím Bělohlávkem z roku 2010 získala titul deska měsíce časopisů Gramophone i Classic FM. V živé paměti zůstává jeho brilantní výkon v Brahmsově klavírním koncertu na Pražském jaru roku 2015. Jeho nadcházející recitál staví na dílech velikánů klasicismu – Josepha Haydna a milovaného Beethovena. Večer uzavřou Brahmsovy Čtyři klavírní kusy op. 119.
Joseph Haydn: Klavírní sonáta c moll Hob.XVI:20
Ludwig van Beethoven: Sedm bagatel op. 33
Joseph Haydn: Klavírní sonáta Es dur Hob XVI/49
Johannes Brahms: Čtyři klavírní kusy op. 119