Beatrice Rana
01 vizuál
07 vizuál
zpět na program

Beatrice Rana

„Nejdokonalejší z mladých umělců,“ hlásá deník Washington Post, „vládne vrozenou muzikalitou,“ doplňuje Los Angeles Times.

Datum konání

Neděle, 17.11. 2019 od 19.30

Cena

200 - 700

Program

  • Fryderyk Chopin: Etudy op. 25
  • Isaac Albéniz: Iberia 3. díl
  • Igor Stravinskij: Tři části z Petrušky

Interpreti

  • Beatrice Rana - piano
02 vizuál
00_prázdný

Hvězda této mladé italské klavíristky strmě stoupá. V roce 2013 si odnesla stříbrnou medaili i cenu publika z prestižní americké Van Cliburnovy soutěže. Dva roky před tím, ve věku osmnácti let, zvítězila v Montrealu. „Jakmile vyhrajete klavírní soutěž, ta opravdová teprve začíná,“ uvedla v rozhovoru pro americký deník Star-Telegram.

Zřejmě i tyto soutěžní úspěchy způsobily, že si ji pro nahrávku Prokofjevova druhého klavírního koncertu vybral dirigent Sir Antonio Pappano. A na přání Beatrice Rany na CD dále zařadili Čajkovského slavný koncert b moll. Nahrávka se stala senzací, stejně jako její první sólové album, pro nějž zvolila Goldbergovské variace. Ty ji přinesly ocenění časopisu Gramophone v kategorii Mladý umělec roku 2017 a pozvání ke spolupráci s předními dirigenty v těch nejprestižnějších koncertních sálech na sebe nenechala dlouho čekat. „Beatrice Rana je pro mě zjevením, protože úroveň její hudební vyzrálosti a technické jistoty je u tak mladého člověka ohromující,“ uvádí obdivně Pappano.

Nadšené kritiky amerických deníků dokládají, jak si Rana dokáže podmanit publiku: „nejdokonalejší z mladých umělců,“ hlásá deník Washington Post, „vládne vrozenou muzikalitou,“ doplňuje Los Angeles Times. V slavné newyorské Carnegie Hall se v druhé polovině této sezóny objevuje hned dvakrát – v březnu s recitálem a v červnu jako sólistka Prokofjevova třetího klavírního koncertu; pod taktovkou Yannicka Nézet-Séguina ji doprovodí The Philadelphia Orchestra. S dirigentem Fabiem Luisim ji pak čeká kompletní provedení Beethovenových koncertů ve švýcarském Curychu.

Pro svůj český debut zvolila repertoár, který dá vyniknout dokonalé technice a vnitřnímu náboji. „Nečekejte však rozevlátou vášnivou dívku s výraznou mimikou a hrou těla. Pianistka pracuje s energií zejména uvnitř sebe sama,“ charakterizuje jí publicistka Dina Šnejdarová na stránkách časopisu Harmonie.

Časopis Gramophone ji v lednu tohoto roku zařadil mezi pět klavíristů nové „zlaté éry“ a její fotografie se objevila na titulní straně. Ve výběru tak stojí po boku Daniila Trifonova, Yuji Wang, Igora Levita či Benjamina Grosvenora. „Pokud chcete Alfreda Cortota dnešní doby, zauvažujte o Beatrice Raně a její živé nahrávce Schumannových Symfonických etud z roku 2013, kdy jí bylo pouhých dvacet let,“ hlásá časopis Gramophone.