Ve spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK
Když se francouzský klavírista David Fray představil v roce 2017 na Firkušného festivalu poprvé, zejména v Chopinových skladbách dostál své pověsti „básníka klavíru“. Rodák z Pyrenejí, s moravskými kořeny z matčiny strany, odstartoval kariéru soutěžním úspěchem v kanadském Montrealu, v roce 2008 ho časopis BBC Music Magazine prohlásil za talent roku a televizní stanice Arte o něm odvysílala dokument renomovaného režiséra Bruna Monsaingeona Sing, Swing & Think. Frayův repertoár se rozpíná od Johanna Sebastiana Bacha po nedávno zesnulého Pierra Bouleze, přičemž právě Bach patří vedle Schuberta k jeho kmenovým autorům. „Bach je počátek i konec klasické hudby. Je to ten největší skladatel,“ říká interpret a přiznává, že ho tato hudba mnohdy dojímá k slzám. V letošní sezóně pokračuje v turné s Goldbergovými variacemi, před dvěma lety natočil s Renaudem Capuçonem Bachovy Sonáty pro klavír a housle.
Na Firkušného festivalu představí program svého předposledního alba s Bachovými koncerty pro dva, tři a čtyři klávesové nástroje, v nichž mu stejně jako na snímku bude partnerem jeho pedagog z pařížské Conservatoire National Supérieur Jacques Rouvier a další jeho bývalí žáci Audrey Vigoureux a Emmanuel Christien. Pozici orchestru zaujmou smyčce Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, který bude od klavíru řídit sám Fray. Koncerty BWV 1060-1063 a BWV 1065 řadíme do Bachova lipského období, jedná se o verze autorových koncertů pro jiné nástroje nebo verze jeho skladeb, jež se v původní podobě nedochovaly, Koncert a moll BWV 1065 pro čtyři cembala je přepracováním Vivaldiho koncertu L’Estro armonico op. 3 pro čtvery housle. Bach v něm coby obdivovatel italských barokních koncertů vzdává hold jednomu z jejich největších mistrů, od jehož úmrtí letos uplynulo 280 let.