Zpět na program

Igor Levit

Program

  • Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáta č. 30 E dur op. 109
  • Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáta č. 31 As dur op. 110
  • Ludwig van Beethoven: Klavírní sonáta č. 32 c moll op. 111

Interpreti

  • Igor Levit - klavír
400 - 900
2 11 2021
Úterý 19.30
Předpokládaný konec 21.00

Igor Levit poprvé v Praze

Firkušného festival s hrdostí představuje jako první v České republice klavíristu Igora Levita. Americký deník New York Times jej označuje za „zásadního umělce své generace“. Když v květnu roku 2019 za mohutného ohlasu odehrál recitál v newyorské Carnegie Hall, deník uveřejnil recenzi s nadpisem: „Pianista ve dvou hodinách předestřel působivou vizi života“. V témže měsíci Levit vystoupil na pódiu neméně prestižní koncertní síně – londýnské Wigmore Hall. „Málokdy je v sále při potlesku slyšet burácení jako při fotbalové Lize mistrů. Při včerejším recitálu Levit sklidil ovace plné hlasitých výkřiků obdivu a úžasné ticho nastalo po dohrání Goldbergových variací. Zasloužil si to? Naprosto,“ čteme ve svědectví recenze serveru Arts Desk.

Touha hledat nové cesty

Levitovi nelze vyčítat nedostatek odvahy. Pro své debutové album u vydavatelství Sony si ve svých pětadvaceti letech vybral vrcholná díla pianistického repertoáru – Beethovenových pět posledních klavírních sonát. Na album z roku 2013 navázal v minulém roce, kdy vydal kompletní nahrávku Beethovenových klavírních sonát. „Levitův Beethoven je pevný, dobře artikulovaný a do hloubky promyšlený,“ čteme v recenzi serveru Classical Review. „Představuje sebevědomý pohled, jehož výsledkem je na ostří vybroušená interpretace, mnohdy nekompromisní. V konkurenci tolika dalších nahrávek si nemůžete přát nic lepšího.“

S tím ostatně souzní i Levitovo vyjádření, které čteme v jednom z rozhovorů: „Fráze typu ‚interpret by měl být skladatelovým sluhou‘ jsou mi cizí. Nemyslím si, že by kdokoliv měl komukoliv sloužit, a to na jakékoliv úrovni. ‚Hraji, co Beethoven napsal‘, je dle mého názoru tím nejprázdnějším výrokem, který interpreti používají.“ Levit upřednostňuje svobodu výkladu, jež je výsledkem jedinečného přístupu každého interpreta.

Před dvěma lety Levit obdržel prestižní ocenění Gilmore Artist Awards, které je udělováno jednou za čtyři roky výjimečným klavíristům, v jejichž umění se virtuozita snoubí s individualitou a neutichající touhou hledání nových cest (v minulosti ji obdržel kupříkladu Leif Ove Andsnes, Piotr Anderszewski, Rafał Blechacz). Téhož roku byl jmenován Instrumentalistou roku britské Královské filharmonické společnosti. Navzdory svému mladému věku sklízí úspěchy také na univerzitní půdě – na jaře minulého roku byl jmenován profesorem své almy mater – hannoverské Hochschule für Musik.

…jedním dechem

Leitmotivem Levitova recitálu je Beethoven. Podobně jako tři poslední Mozartovy symfonie vykazují velkou míru provázanosti, rovněž Beethovenovy poslední tři klavírní sonáty vytvářejí pomyslnou trilogii, v níž se autor vrátil k uměřenější, kratší formě, o to volněji s ní ale naložil. Nesvazován konvencemi napsal svá tři vrcholná díla, stojící v sousedství Deváté symfonie nebo posledních smyčcových kvartetů. Dle vlastních slov díla napsal ve Vídni v letech 1821–1822 jedním dechem. A přesně v těchto intencích, bez přestávky, je Igor Levit v Praze provede.

Podívejte se na ukázku Beethovenovy sonáty z Gilmore Keyboard Festival 2020

Podcast Igora Levita o Beethovenově hudbě (v němčině)