Jeden z nejúspěšnějších klavíristů současnosti Leif Ove Andsnes pochází sice až od Severního moře z norské obce Karmøy, k Praze a české hudbě má ale mimořádný vztah. Držitel šesti cen Gramophone a nositel jedenácti nominací na Grammy na svůj debutový snímek zařadil už jako sedmnáctiletý Smetanovu Koncertní etudu „Na břehu mořském“, v jednadvaceti natočil významná sólová díla Leoše Janáčka a v současnosti jako jeden z mála světových interpretů uvádí kompletní Dvořákův cyklus Poetické nálady, jehož skoro padesátiminutová délka a nesmírná hráčská náročnost způsobily, že se na koncertních pódiích objevuje jen zřídka, a pokud vůbec, tak jen výběrově. Ostatně, předvídal to i sám autor, když v jednom ze svých dopisů poznamenal, že k tomu najde odvahu jen málokdo.
Za láskou k české hudbě stojí u Andsnese profesor českého původu Jiří Hlinka, u něhož umělec studoval na Bergenské konzervatoři, a také jeho rodiče, kteří byli hudebními pedagogy. Díky nim slyšel Dvořákovy Poetické nálady již v dětství. „Vždycky se mi moc líbily a je mi záhadou, proč je lidé mimo Českou republiku moc neznají, protože jde skutečně o prvotřídního Dvořáka,“ říká klavírista, k němuž ambiciózní projekty patří. Na Pražském jaru představil s Mahler Chamber Orchestra coby sólista a dirigent v jedné osobě projekt The Beethoven Journey, kompletní sérii Beethovenových klavírních koncertů, přičemž většina materiálů byla natočena právě na festivalových koncertech v Rudolfinu. V roce 2019 navázal se stejným orchestrem projektem Mozart Momentum 1785/1786. Nesmírně vysoce si norského umělce cení odborná kritika. Prestižní časopis Gramophone jej v roce 2013 uved do Síně slávy. „Na žebříčku mnoha kritiků by se měl umístit v první desítce současných světových klavíristů,“ napsal o něm před dvěma lety americký deník The Star-Tribune, jeho „mistrovskou eleganci, sílu a vhled“ zase vyzdvihli The New York Times.
Pocta, kterou vzdal Leoš Janáček dělníkovi zabitému na demonstraci 1. října 1905, je dnes až děsivě aktuální. Zatímco píšu tyto řádky (konec září 2022), mladí iránští demonstranti a demonstrantky jsou zabíjeni v ulicích Teheránu, a odvážní Rusové, kteří pozvedli svůj hlas proti ničivé válce, riskují své životy. Janáčkova sonáta je plná hněvu a smutku, který cítíme dnes, když jsme konfrontováni s nesmyslnou válku na Ukrajině.
Jako epilog po Janáčkovi zahraji jednu z Bagatel ukrajinského skladatele Valentyna Sylvestrova. Jsou to snové fragmenty času, který uplynul, či snad naděje v něco lepšího.
V roce 2019 jsem pozval šestasedmdesátiletého skladatele Alexandra Vustina na Festival komorní hudby v Rosendalu v Norsku. Bylo to teprve podruhé, kdy Vustin cestoval mimo Rusko. Jeho život byl zřetelně poznamenán léty strávenými v represivním režimu a bylo velice dojemné se s ním osobně setkat, poznat jeho hudbu a vidět, jak na festivalu celou svou bytostí poslouchá provedení Šostakovičovy hudby. Když jsem se dověděl, že v dubnu roku 2020 během první vlny covidu v Moskvě zemřel, hluboce mě to zasáhlo.
V Beethovenově „Patetické“ sonátě je také hněv. Náhlé výbuchy a pianistické efekty v první větě byly ve své době šokující – třeba neutuchající tremolo v basu a křížení rukou v druhém tématu na nás může působit velice radikálně i dnes. Další věty přinášejí uvolnění a kontrast: melodie druhé věty jsou všeobjímající a závěrečné Rondo v mozartovském duchu osciluje mezi líbezností, energičností a dramatem.
Pandemie mi poskytla příležitost nastudovat nepochopitelně opomíjené Dvořákovy Poetické nálady op. 85. Skladatel je zamýšlel jako cyklus, nikoliv jako pouhou sbírku skladeb, a mně se na nich líbí záměrné míšení vysokého s nízkým. Poetické příběhy, jako jsou Noční cesta nebo Na starém hradě, koexistují s prostotou částí nazvaných Žertem a Na táčkách. Je zde intimita ve Vzpomínání, drama v části U mohyly, bouřlivá virtuozita v Bakchanáliích, a Serenáda, která je nejdojemnější milostnou písní. Studium těchto děl pro mě bylo objevem, je to životu přitakávající hudba plná mimořádné invence a fantazie.