Příloha pátečních Hospodářských novin

„Není důvod usínat na vavřínech,“ říká italská klavíristka Beatrice Rana, která v šestadvaceti letech dosáhla úspěchů, o jakých si mohou nechat zdát interpreti o desítky let starší. Poutavý rozhovor s ní naleznete v pátečních Hospodářských novinách (25. října 2019), které přinesou osmistránkovou přílohu věnovanou Klavírnímu festivalu Rudolfa Firkušného. Přinášíme vám malou ochutnávku z jejího obsahu.

Kanadského klavíristu Marc-André Hamelina čeká 19. listopadu recitál v Dvořákově síni Rudolfina. Před Pražany stane už osmapadesátiletý interpret, který se v posledních dekádách vypracoval na špičku a jehož schopnosti jeden recenzent označil za „takřka nadlid­ské“. Natáčí, koncertuje, skládá a pře­devším se do širšího povědomí snaží dostat přehlížený repertoár. „Svou kariéru bych nikomu nedoporučoval,“ říká s nadsázkou.

„Celý život jsem poslouchal vše a jiné žánry jsem vnímal se stejnou vážností jako klasickou hudbu. Kind of Blue od Milese Davise nebo A Love Supreme od Johna Coltrana jsou pro můj život stejně důležité jako opusy klasických autorů,“ vysvětluje Jan Bartoš, kterého 21. listopadu čeká recitál v pražském Rudolfinu. Pro Bartoše jiné žánry a umělecké druhy nejsou „odreagováním“. Výtvar­né umění, literaturu a film vnímá jako nástroj k hlubšímu pochopení světa. S tím koresponduje i jeho zájem o meditaci, křesťanskou a orientální literaturu.

„Klasika potřebuje víc improvizace,“ říká americký klavírista Aaron Diehl, který bude 22. listopadu v Divadle ABC reprezentantem jazzové hudby. „Hudba je jako jazyk. A když jste odma­lička bilingvní, na rozdíly v konstrukci těch jazyků nehledíte. Pro mě žánrové bariéry nikdy neexistovaly,“ vysvětluje devětatřice­tiletý muž, který dnes Gershwinův klavírní koncert hrává s Losangeleskou filharmo­nií nebo Clevelandským orchestrem stejně často, jako vystupuje s vlastním jazzovým triem. To přiveze také do Prahy. Od Diehlova pražského vystou­pení lze čekat úplně všechno, včetně třeba gospelu. Když dospíval, hrával na var­hany v kostele a dalších deset let doprovázel na klavír i varhany pastora v jiném kostele v newyorském Harlemu, kde bydlel. „Před dvěma roky jsem se přestěhoval do Brook­lynu a mám tak nabitý diář, že už se do Har­lemu nedostanu tak často, jak bych chtěl. Ale ta komunita mi je pořád blízká,“ dodává.

Do Prahy se před časem přestěhoval osmačtyřicetiletý moskev­ský rodák Jevgenij Kissin, jenž je umělec s aurou génia. Jeho hra uchvacuje až nelidskou dokonalostí. Fenomenálnímu umělci, intelektuálovi, v poslední době také skladateli a básníkovi jsou běžné prak­tické záležitosti možná poněkud vzdá­lené, o to více jej však tíží geopolitická situace. Rozhovoru, který vznikal před Ki­ssinovým vystoupením 23. listopa­du v pražském Rudolfinu na Klavír­ním festivalu Rudolfa Firkušného, věnoval velkou péči a čas. Původně se měl točit kolem klavíru a Beetho­vena, kterého dal interpret na pro­gram recitálu. Nakonec se rozbujel v odpovědích na společenské a poli­tické otázky. Nenechte si ujít páteční vydání Hospodářských novin!